Poznaj 9 sposobów na zadbanie o swoją psychikę

Sytuacja, która ma miejsce od tygodnia wywiera ogromny wpływ na wszystkich. Świat, który znałyśmy do tej pory rozpadł się na kawałki. Wiele z nas nie jest w stanie poradzić sobie z natłokiem negatywnych emocji. Niektóre pogrążają się w smutku, strachu, nieustannym przemyśleniom. Niektóre budują fasady polegające na przemyśleniom, że przecież skoro wojny nie ma w naszym kraju, to nie powinnyśmy się zajmować naszymi emocjami, bo nas ta straszna sytuacja nie dotyczy.

Mimo że jesteśmy w kraju, w którym jest bezpiecznie, to nie znaczy to, że wojna w Ukrainie nie odbija się na nas negatywnie. Jedne z nas radzą sobie z tym lepiej, inne gorzej.

Ja, mimo prawie trzech lat praktyk medytacyjnych radzę sobie średnio. Mam mnóstwo momentów kiedy smutek mnie przytłacza i utrudnia działania. Nie wyobrażam sobie, co muszą czuć ludzie walczący lub uciekający z Ukrainy. Za każdym razem kiedy słucham wiadomości, łzy smutku same zbierają się w oczach, a kiedy czytam o gestach pomocy, nie mogę powstrzymać łez wzruszenia.

Dlaczego warto zadbać o siebie?

Faktem jest, że zamartwianiem się nie możemy zmienić aktualnej sytuacji. Nadmierne myślenie może prowadzić nawet do problemów psychicznych, takich jak depresja czy różnego rodzaju psychozy.

W związku z czym niezwykle ważne jest zadbanie o siebie. Niektóre z was mogą się oburzyć na pomysł dbania o siebie w tak trudnych czasach. Poprzez dbanie o siebie nie mam na myśli rzucania się w wir zakupów czy sprawiania sobie przyjemności w celu odwracania uwagi od tego, co się dzieje. Mam na myśli zadbanie o swoją psychikę, próbę uwolnienia się od natrętnych myśli, które utrudniają normalne funkcjonowanie. Tak naprawdę, tylko jeśli zadbamy o siebie same, będziemy w stanie pomóc innym z współczuciem i życzliwością, a jednocześnie nie uszkadzając swojej własnej psychiki.

9 sposobów na zadbanie o swoją psychikę

1. Unikaj przebodźcowania się nadmiarem informacji.

Jeżeli chcesz być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami, sprawdzaj wiadomości kilka razy dziennie. Unikaj natomiast całkowitego zanurzania się w temacie poprzez nerwowe sprawdzanie wiadomości co kilka minut. Spowoduje to nadmiar negatywnych myśli i mniej siły na działanie.

2. Informacji szukaj tylko w rzetelnych źródłach.

Zwróć uwagę na jakość odbieranych przez ciebie informacji. Czytanie dezinformujących newsów spowoduje jeszcze więcej niepokoju i poczucie zagubienia.

3. Zatroszcz się o swoją codzienność.

Mimo bardzo trudnej sytuacji, nie zapominaj że masz życie, którym należy się zająć. Zadbaj aby twoja codzienna rutyna za bardzo się nie zmieniła. Poczytaj książkę, poćwicz, idź do pracy, przygotuj jedzenie, zajmij się domem i znajdź chwilę na to, co lubisz. Poświęć też swoją uwagę dzieciom, tak aby zapewnić im poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Skup się na swoim tu i teraz.

4. Zauważ swoje emocje.

Postaraj się nie uciekać od tego, co czujesz. Odczuwanie emocji jest zupełnie naturalne i warto pochylić się nad tym co czujemy. Jednak zauważenie własnych emocji nie oznacza nieustających przemyśleń i nowych projekcji na dany temat. Specjalistka od anatomii mózgu Jill Boyle Taylor udowodniła, że fizjologiczna reakcja na odczuwaną emocję trwa tylko półtorej minuty. Cały pozostały czas odczuwania danej emocji wynika tylko i wyłącznie z myśli i decyzji o rozbudzaniu tej emocji. Tak więc postaraj się zauważyć swoje emocje, ale nie taplaj się w nich.

5. Medytuj

Medytacja jest niezwykle pomocnym narzędziem w oderwaniu się od natrętnych myśli. Najczęściej działamy w trybie automatycznym, bez rzeczywistego zatrzymania się i uświadomienia sobie, co rzeczywiście dzieje się w naszych głowach. Piszemy scenariusz za scenariuszem, poświęcamy czas na zamartwianie się lub bezrefleksyjnie przyjmujemy nadmiar płynących informacji. Bardzo ciężko jest przerwać nieustający natłok myśli w ciągu dnia.

Warto więc poświęcić kilkanaście minut dziennie na medytację, podczas której łatwiej będzie wyciszyć umysł i stać się obecną tu i teraz. Nie myśl, że podczas medytacji myśli nie będą cię atakować. Czasem atakują nawet bardziej, ale łatwiej je zauważyć i pozwolić im odejść. Początkowo nawet 5 sekund bez myśli jest milowym krokiem na drodze do uważnego życia.

6. Zajmij się rzeczami, na które masz wpływ

Zastanów się co możesz zrobić dla siebie lub innych. Zamartwianie się sytuacją w innym miejscu nie przyniesie nikomu żadnego pożytku. Jeżeli chcesz udzielić komuś pomocy, zastanów się co możesz zrobić tu i teraz i na tym się skup.

7. Zadbaj o swoje ciało

Pamiętaj żeby zadbać o swój sen, zwracać uwagę na to co jesz, ograniczyć niesprzyjające ci używki. Jeżeli zadbasz o siebie, będziesz bardziej przydatna dla innych. Głodna, chora i zmęczona za bardzo nikomu nie pomożesz.

8. Nie oceniaj

W SM widzisz mnóstwo osób, które pomagają i zaczynasz biczować się, że robisz zbyt mało lub też zaczynasz oceniać innych, którzy według ciebie mogliby robić więcej? Niektórzy nie pokazują wszystkich swoich działań w SM. Nie biczuj się też za to, czego nie robisz tylko skup na tym, co robisz i co rzeczywiście możesz jeszcze zrobić.

Podejdź do siebie i innych z życzliwością. Teraz tym bardziej jej potrzebujemy.

9. Praktykuj wdzięczność

Zauważ to, co już masz i wyraź za to wdzięczność. Spowoduje to poprawę twojego nastroju i umożliwi docenienie swojego życia. Dobrym nawykiem jest spisywanie trzech rzeczy za które jesteśmy wdzięczne codziennie przed zaśnięciem lub po przebudzeniu. Warto też spróbować medytacji wdzięczności.