Jak odczuwanie wdzięczności sprawi, że będziesz szczęśliwsza?

Proszę, zastanów się  teraz nad Twoimi ostatnimi negatywnymi doświadczeniami. Może spóźniłaś się do pracy przez ogromny korek, a dzieci na tylnych siedzeniach kłóciły się i marudziły? Zaplanowałaś coś fajnego, ale złapałaś przeziębienie? Poplamiłaś z samego rana świeżo założoną ulubioną sukienkę? A może znowu się nie wyspałaś i wszyscy dookoła działają na Ciebie jak czerwona płachta na byka? Zauważ jak łatwo znaleźć negatywne strony w wielu sytuacjach.

Stres, niewyspanie, przeładowanie bodźcami są naturalnymi elementami naszego życia, których niestety czasem nie da się wyeliminować. Jedyne co możesz zrobić to zauważyć te negatywne momenty, zaakceptować je i pójść dalej. A teraz spróbuj znaleźć pozytywne sytuacje, które ostatnio Cię spotkały. Jest to znacznie trudniejsze niż skupianie się na negatywach, ale przynosi znacznie więcej korzyści.

Mózg ludzki jest w stanie skupiać się tylko na jednym uczuciu jednocześnie!

Zamiast skupiać się na negatywach, spróbuj skoncentrować swoje myśli na pozytywnych doświadczeniach. Nie twierdzę, że stanie w korku jest czymś fajnym, ale zamiast się denerwować, spróbuj znaleźć coś pozytywnego w tej sytuacji. Może akurat pogoda jest okropna, a ludzie nie mający samochodów muszą stać i moknąć na przystanku, podczas gdy Ty siedzisz w suchym i ciepłym samochodzie? W niektórych sytuacjach trudno jest dopatrzyć się czegokolwiek pozytywnego, ale może nawet one prowadzą Cię w kierunku czegoś lepszego?

Rok temu straciłam bardzo wygodną pracę, w tamtym momencie wydawało mi się to okropnie niesprawiedliwe i byłam bardzo rozgoryczona. Nie potrafiłam dostrzec w tej sytuacji nic pozytywnego. Jednakże po dwóch tygodniach udało mi się znaleźć nową, lepszą pracę, z której do tej pory jestem bardzo zadowolona. Teraz wręcz jestem wdzięczna mojemu byłemu pracodawcy za podjęcie takiej decyzji, ponieważ otworzyło mnie to na nowe możliwości, z których wcześniej po prostu nie zdawałam sobie sprawy.

Zacznij doceniać to co masz!

Moja 6-letnia córeczka Zuzia bardzo często mówi mi: „mamusiu, jestem bardzo szczęśliwa, bardzo lubię moje życie, jest naprawdę fajne”. Za każdym razem jak to mówi, we mnie również rośnie poczucie wdzięczności za to że możemy jej z mężem zapewnić szczęśliwe dzieciństwo. Dzieci naturalnie generują w sobie wdzięczność, zauważając każdy pozytywny aspekt danej sytuacji. Niestety dorośli tracą tą umiejętność i często wybierają skupianie się na negatywach.

Znany coach i mówca motywacyjny, Jay Shetty w swojej książce „Zacznij myśleć jak mnich” wspomina swoją pierwszą podróż z rodzicami do Indii, kiedy miał 9 lat. Podczas podróży taksówką do hotelu, ta zatrzymała się na czerwonym świetle, a mały Jay zobaczył przez okno dziecięce nogi wystające z kosza na śmieci. Po chwili jego oczom ukazała się dziewczynka w jego wieku, bez jednej dłoni, prawdopodobnie szukająca jedzenia. Dziewczynka poczuła, że ktoś się jej przygląda, spojrzała więc na niego i się uśmiechnęła, na co on również odpowiedział uśmiechem. W swojej książce mówi, że już wtedy ten widok zrobił na nim wstrząsające wrażenie, spowodował swoiste przebudzenie. Dzięki tej sytuacji zaczął doceniać to jak wspaniałe życie ma w Londynie, to że zawsze ma co jeść, otrzymuje prezenty pod choinkę, a rodzice pomagają mu rozwijać jego zainteresowania. Autor podkreśla, że główną różnicą między nim, a tą dziewczynką było miejsce urodzenia i wychowanie. Ta sytuacja spowodowała, że Jay Shetty zaczął praktykować odczuwanie wdzięczności za wszystko co od życia otrzymał.

Zastanów się nad tym co Ty posiadasz i za co możesz być wdzięczna w swojej codzienności. Masz pracę, dzięki której możesz zapewnić godny byt sobie i swojej rodzinie? Masz samochód, dzięki któremu nie musisz moknąć na przystankach? Masz zdrowe dzieci, fajnego męża i dobrych przyjaciół? Jesteś zdrowa i od czasu do czasu uda Ci się gdzieś wyskoczyć na urlop? A może po prostu danego dnia przytrafiło Ci się coś miłego, za co warto być wdzięczną?

Uwierz, że każda z nas ma wiele rzeczy, za które może być wdzięczna. Historia z bezdomną dziewczynką jest ekstremalnym przykładem, ale sprawia że łatwiej docenić to co masz tu i teraz.

„Doceniaj wszystko – nawet to, co zwyczajne. Zwłaszcza to, co zwyczajne.”
Pema Czodżjo

Naukowcy udowodnili, że podczas odczuwania wdzięczności, w mózgu uwalniana jest dopamina (nazywana neuroprzekaźnikiem szczęścia), dzięki której czujemy się szczęśliwi. Praktykowanie wdzięczności realnie wpływa na odczuwane przez nas szczęście i i sprawia, że sami wyszukujemy kolejne rzeczy, za które możemy być wdzięczni. Ponad to, wdzięczność pomaga poradzić sobie z traumatycznymi doświadczeniami. W badaniach przeprowadzonych na weteranach wojny w Wietnamie, udowodniono że zespół stresu pourazowego występował  rzadziej u tych, którzy częściej odczuwali wdzięczność. Wdzięczność powoduje nie tylko poprawę zdrowia psychicznego,  ale i fizycznego. Jest to spowodowane faktem, że skupiając się na wdzięczności unikamy stresu, który niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Wdzięczność wpływa również pozytywnie na sen i koncentrację. Według profesora Murali Doraiswami, dyrektora Wydziału Psychobiologii Duke University Medical Center „gdyby (wdzięczność) była lekiem, natychmiast stałaby się najlepiej sprzedającym się produktem na świecie, ponieważ ma ogromny wpływ na poprawę funkcjonowania każdego układu w naszym organizmie”.

Praktykowanie wdzięczności

Dziennik wdzięczności

Zastanawiasz się jak zacząć praktykować wdzięczność? Dobrym sposobem jest prowadzenie dziennika wdzięczności, w którym codziennie wpisujesz za co jesteś wdzięczny. Aby wypisać te rzeczy, zastanów się przez chwilę. Czasem będą to doświadczenia z danego dnia, a czasem bardziej ogólne poczucie szczęścia, np. za to, że Ty i Twoja rodzina jesteście zdrowi, za Twoją konsekwencję w działaniu, za to, że tworzysz udany związek ze swoją drugą połówką. Ja prowadzę dziennik wdzięczności rano, podczas 20 minut, które poświęcam na medytację i kontemplację.

Innym dobrym sposobem jak zacząć pobudzanie w sobie wdzięczności i jednocześnie sposobem na pozytywne zakończenie dnia jest zapisywanie przed snem 3 pozytywnych doświadczeń z danego dnia. Każdego, nawet najbardziej paskudnego dnia, zdarza się coś dobrego, na czym warto się skupić. Mogą to być rzeczy takie jak smaczna kawa, ładna pogoda w drodze do pracy, uśmiech nieznajomego lub miła kasjerka w supermarkecie. Nie dość, że dzięki temu ćwiczeniu zaśniesz z pozytywnym nastawieniem, to jeszcze kolejny dzień również zaczniesz w lepszym humorze, ponieważ zasnęłaś zadowolona.

Naucz wdzięczności swoje dzieci

Postaraj się nauczyć wdzięczności również Twoje dzieci. Dobrym pomysłem jest codzienna rozmowa przed snem poświęcona temu za co dzieci są wdzięczne danego dnia. Aby zachęcić je do rozmowy, zacznij od siebie. Podaj im kilka przykładów za co Ty jesteś wdzięczna, a zobaczysz że też postarają się coś znaleźć. Pokaż im, że nawet w negatywnych chwilach można dostrzec coś pozytywnego np. gdy zepsuje się ich ulubiona zabawka, wskaż im ile innych fajnych zabawek im zostało. Staraj się skierować uwagę Twoich dzieci na to co mają zamiast na to co chciałyby mieć. Jeżeli te wieczorne rozmowy wejdą Wam w nawyk, przekonacie się, że stajecie się szczęśliwsi i bardziej doceniacie to co macie.

Medytacja wdzięczności

Podczas medytacji powtarzaj zdanie: „Jestem wdzięczna za …”, kończąc je inaczej za każdym razem. Po wypowiedzeniu w myślach tej kwestii, zatrzymaj się na chwilę i poczuj wypełniającą Cię wdzięczność. Po zakończonej medytacji zobaczysz jak pozytywnie zmieni się Twoje podejście. Możesz skorzystać również z prowadzonych medytacji wdzięczności, których mnóstwo można znaleźć na YouTube.

Pomoc innym

Również pomoc innym ludziom pozwala nam docenić to co mamy. Zastanów się komu z Twojego otoczenia przydałaby się Twoja pomoc i rozważ jej udzielenie. Dobrym sposobem jest również angażowanie się w różne wolontariaty, lub jeżeli brakuje Ci na to czasu, wsparcie finansowe osób lub akcji, które działają na Twoje sumienie. Pomagając innym pomagamy także sobie, tak więc dobro i wdzięczność kierowane są dwukierunkowo.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu zapiszesz dzisiaj 3 pozytywne rzeczy zanim położysz się spać, poświęcisz chwilę na medytację wdzięczności, porozmawiasz o wdzięczności z Twoimi dziećmi lub po prostu komuś pomożesz.

Dziękuję Ci za przeczytanie mojego artykułu.