Czy przebaczenie może zmienić Twoje życie?

Jak często złość na kogoś odbiera Ci radość z życia? Czy złości Cię jeszcze bardziej, że osoba która Cię zraniła ma się świetnie zamiast być tak rozdrażnioną i zranioną jak Ty? A może masz ochotę się zemścić i wydaje Ci się, że jak to zrobisz, to w końcu poczujesz radość i spokój? Jako nastolatka miałam okres kiedy uwielbiałam oglądać południowo-amerykańskie telenowele. Błędne koło zemsty tam nie kończyło się nigdy, zatruwając życie kolejnym osobom w rodzinie. Jeden z moich ulubionych seriali z tego gatunku miał tytuł „Gorzka zemsta”, więc łatwo się domyślić o czym był. Jednak warto się zastanowić czy rzeczywiście po zemszczeniu się jesteśmy szczęśliwsi?

Gniew powodowany złością na kogoś innego rani tak naprawdę tylko jedną osobę – Ciebie. Zemsta nie sprawi, że poczujesz się lepiej, w rzeczywistości najbardziej skrzywdzi właśnie Ciebie. Nie można niczego naprawić niszcząc coś innego. Dodatkowo zemsta może nie wywołać pożądanej przez Ciebie reakcji, a to sprawi jeszcze większą frustrację i poczucie krzywdy. Nie uważasz, że obmyślanie zemsty, nurzanie się w swoim poczuciu krzywdy jest ogromną stratą Twojej energii? Energii, którą mogłabyś przeznaczyć na coś bardziej budującego?

A co by się stało gdybyś spróbowała przebaczyć?

Zastanawiałaś się kiedyś co by się stało, gdybyś po prostu postanowiła przebaczyć? Przebaczyć ludziom, którzy zranili Cię w ostatnim czasie, przebaczyć osobom z Twojej przeszłości. Wreszcie przebaczyć swoim rodzicom ich błędy wychowawcze. Błędy, które popełnili dlatego, że często sami zostali skrzywdzeni w dzieciństwie i przez to nie posiadali lepszej wiedzy, aby idealnie postępować ze swoimi dziećmi. I na końcu przebaczyć sobie, która często jesteś swoim największym krytykiem i wrogiem. Przebaczenie nie jest łatwe, zwłaszcza gdy rany są głębokie i nie chcą się zagoić. Poprzez przebaczenie osobom, które Cię zraniły, nie mam na myśli pobłażliwości w kierunku do tych osób. Jeżeli ktoś jest dla Ciebie toksyczny, najlepiej uciekać jak najdalej. Ale przebaczyć i tak możesz, ta osoba tak naprawdę nie musi nawet wiedzieć, że jej przebaczyłaś. Cały proces może się odbyć w Twoim wnętrzu. Będzie on równie spektakularny co okazanie przebaczenia osobie, z którą nadal chcesz pozostać w bliskich kontaktach.

Przebaczenie często nie dokonuje się od razu, jest procesem kilkuetapowym i wymagającym czasu. Jego pierwszym etapem jest porzucenie chęci zemsty. Już w tym momencie zaczynamy proces wewnętrznego uzdrawiania. Mimo iż na tym etapie nadal wydaje się, że przebaczenie nie jest możliwe, coś powoli zaczyna się zmieniać. Kolejnym etapem jest przebaczenie pod warunkiem uzyskania przeprosin. Jednakże bywa ono frustrujące jeżeli osoba, która Cię zraniła nie odczuwa poczucia winy lub kontakt z nią nie jest już możliwy. W takim przypadku złość nadal Cię trawi i nie pozwala spokojnie funkcjonować. Przedostatnim etapem przebaczenia jest przebaczenie przemieniające czyli takie, w którym potrafisz przebaczyć nie oczekując niczego w zamian. Wymaga ono jednak dużych pokładów wewnętrznej siły i spokoju. Prawdopodobnie jedynie rodzice w relacjach ze swoimi dziećmi są w stanie osiągnąć najwyższy stopień przebaczenia czyli przebaczenie bezwarunkowe.

Poznaj zalety przebaczenia.

W badaniach przedstawionych w „Journal of Behavioral Medicine” w 2005 roku udowodniono, że przebaczenie, w którym nie oczekujemy niczego w zamian pozytywnie wpływa na zdrowie. Wykazano, że wpływa na zmniejszenie liczby przyjmowanych leków, znacznie poprawia jakość snu, pomaga w pozbyciu się dolegliwości takich jak: nudności, zmęczenia, bóli kręgosłupa lub głowy. Poprzez porzucenie gniewu, który powoduje zwiększony stres, wpływamy na zwiększenie codziennego życiowego komfortu.

Kolejne badanie, opublikowane w 2011 roku obejmowały sześćdziesiąt osiem małżeństw, z którymi przeprowadzono krótkie wywiady. Uczestnicy byli pytani o niedawne zdarzenia, w których zrobili coś wbrew zasadom panującym w ich małżeństwie. Następnie ich partnerzy, mając mierzone ciśnienie krwi, oglądali wyznania małżonków. W badaniach wykazano, że w związkach, w których osoba zraniona potrafiła przebaczyć, obydwoje uzyskali lepsze pomiary ciśnienia krwi. Oznacza to, że przebaczenie przynosi korzyści obydwu stronom.

Spróbuj wybaczyć również sobie.

Często aby przebaczyć osobie, która nas zraniła konieczne jest wzięcie odpowiedzialności za swoje postępowanie. Pomocna będzie rzeczywista analiza jaki mieliśmy wkład w powstały konflikt. Biorąc odpowiedzialność za siebie i swoje, być może równie raniące słowa zaczynamy powoli pozbywać się duszącego nas gniewu. Czasem w procesie analizowania zaistniałej sytuacji uświadomimy sobie, że my też powinnyśmy poprosić o wybaczenie. Nie bójmy się tego zrobić, czekanie nie sprawi, że będzie nam lepiej. Przed rozmową można spróbować napisać list. W liście możesz napisać za co przebaczasz, pisz tak długo, aż poczujesz, że wszystko z siebie wyrzuciłaś. Już samo pisanie i późniejsze czytanie listu może okazać się uzdrawiające.

Wybacz sobie sytuacje, których się wstydzisz i za które jesteś na siebie zła. W tym celu również możesz napisać list lub wykonać medytację przebaczenia, podczas której będziesz wymieniać za co sobie przebaczasz. Również w sytuacji kiedy dusi Cię gniew na rodziców lub innych członków rodziny, którzy już nie żyją, pomocne jest napisanie listu.

Przebaczanie jak i samo bycie zranioną, może okazać się życiowym nauczycielem. Opisana w książce „Zacznij myśleć jak mnich” Jay’a Shetty buddyjska zakonnica i pisarka, żartobliwie mówi, że „zainteresowała się buddyzmem, ponieważ nienawidziła swojego męża”. Po rozwodzie spowodowanym przez wielokrotne zdrady jej męża, gniew zatruwał ją niczym nowotwór. Dopiero gdy zdobyła się na przebaczenie rozkwitła i rozwinęła skrzydła. Dziś określa swojego byłego męża jako jednego ze swoich najważniejszych nauczycieli.

Podsumowując: zatrzymaj się, zauważ swój gniew, przebacz, wyciągnij lekcję 🙂