8 zasad efektywnego wprowadzania zdrowych nawyków.

Chciałabyś wprowadzić nowy zdrowy nawyk do twojego życia, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Być może wielokrotnie próbowałaś wprowadzać nowe nawyki, ale po kilku razach się poddawałaś?

Wiele z nas planuje coś zmienić w swoim życiu od nowego roku, niektóre od 1 stycznia, te które mają dzieci czasem od 1 września. Wydaje się nam, że od nowego roku będzie łatwiej, zapisujemy listę celów, czasem nawet podchodzimy do ich realizacji. Niektóre z nas planują też rozpocząć coś od poniedziałku, od nowego miesiąca, od ważnej dla siebie daty. Jednakże często plany te kończą się fiaskiem, a my pozostajemy sfrustrowane ze swoimi starymi nawykami. Wprowadzenie nowego nawyku jest trudne, ponieważ wymaga od nas wysiłku i wyjścia ze swojej strefy komfortu. Dużo łatwiejsze jest przyswajanie złych nawyków, gdyż są one po prostu wygodne.

Ja również miałam ten problem, zwłaszcza przed narodzinami dzieci. Zdyscyplinowanie się było bardzo trudne. Zawsze wydawało mi się, że mam jeszcze czas, albo coś jeszcze musi się wydarzyć abym zaczęła coś zmieniać. Najwięcej pozytywnych nawyków udało mi się wypracować już w czasie kiedy zostałam mamą, czyli w ostatnich 7 latach. Być może było to spowodowane brakiem czasu dla siebie, większym stresem w życiu i generalnie rodzicielskim wyczerpaniem. Aktualnie od 2 lat regularnie medytuję, od roku wstaję w okolicach 5 rano, aby ćwiczyć, medytować i czytać, od jakiś 9 lat regularnie trenuję.

Chciałabyś się dowiedzieć, co zrobić aby wprowadzanie zdrowych nawyków zakończyło się sukcesem? Zapraszam Cię do mojej listy 8 efektywnego wprowadzania nawyków.

Czym jest nawyk?

Według Wikipedii nawyk to:

Nawyk – w terminologii psychologii zautomatyzowana czynność (sposób zachowania, reagowania), którą nabywa się w wyniku ćwiczenia (głównie przez powtarzanie). W socjologii nawyk oznacza rutynowe, pozbawione refleksji działanie społeczne będące podstawą ładu społecznego.”

Według psychologii sukcesu 95 % działań, myśli, uczuć, osiągnięć jest skutkiem nawyku. Człowiek od urodzenia, przez całe życie działa w sposób nawykowy. Najpierw uczy się danej czynności poprzez jej powtarzanie, a następnie przychodzi mu ona automatycznie i z łatwością. Dobrą wiadomością, jest to że nawyki można zmieniać.

Lista 8 zasad sukcesywnego wprowadzania nawyków

1. Motywacja

Pierwszym krokiem jest zastanowienie się nad nawykami, które chciałabyś wprowadzić do swojego życia. Wypisz je na kartce. Następnie, do każdego z nich dopisz powody, dla których chciałabyś je wprowadzić. Musisz odnaleźć wewnętrzną motywację dlaczego chcesz coś robić. Pomoże ci ona w chwilach zwątpienia. Powody możesz wypisać w formie myślników pod danym nawykiem lub w formie mapy myśli. Postaw przed sobą większy cel, nie zaczynaj wstawać o 5 rano dla samego wstawania, bo po prostu się to nie uda. Na przykład chciałabyś nauczyć się nowego języka, jakie może być twoja motywacja? Może zmiana pracy, chęć awansu, czytania książek w oryginale lub chęć podróżowania. Wypisuj wszystko co przyjdzie ci do głowy, a następnie wybierz to co najbardziej do ciebie przemawia i zapisz jako swoją motywację.

Dodatkowo określ swój nawyk konkretnymi oczekiwaniami np. codziennie rano zrobię 200 przysiadów, trening online, 100 powitań słońca czy 10 minut jogi z YouTube zamiast ogólnego postanowienia rozpoczęcia aktywności fizycznej. Już samo konkretne określenie celu, zbliża nas do niego.

2. Wybór nawyku

Masz już listę z nawykami, które chciałabyś wprowadzić? Świetnie 🙂 To teraz wybierz jeden, taki od którego chciałabyś zacząć. Wprowadzanie kilku nawyków naraz jest zbyt dużym szokiem dla naszych mózgów i po prostu się nie udaje. Wystarczy 21 dni aby częściowo zautomatyzować nawyk, więc możesz co miesiąc wprowadzać nowy. Przy takim tempie możesz wprowadzić 12 nowych pozytywnych nawyków rocznie. A taka liczba już robi wrażenie 🙂 Na swojej liście możesz ustalić kolejność wprowadzania nawyków.

3. Planowanie

Zaplanuj konkretną datę rozpoczęcia wprowadzania nawyku. Nie zostawiaj tego losowi lub czynnikom zewnętrznym, bo wtedy możesz nigdy nie znaleźć czasu. Zaplanuj konkretną datę i się jej trzymaj. Na proces pełnej automatyzacji nawyku czyli czasu, w którym trudniej będzie ci nie wykonać wprowadzonego nawyku niż go wykonać, ludzki mózg potrzebuje 66 dni. Oznacza to, że jeżeli postanowisz pić ciepłą wodę z cytryną i miodem na czczo, po 2 nieco powyżej 2 miesiącach nie będziesz musiała już sobie o tym przypomniać.

4. Wpisanie nawyku w grafik

Dokładnie zaplanuj swój nowy nawyk w planie dziennym. Nie licz, że spontanicznie uda ci się wprowadzić go w ciągu wolnej chwili, bo ta może nie nadejść. Zaplanuj godzinę lub dokładną porę np. po przebudzeniu, przed spaniem itp. Dla mnie medytacja jest najtrudniejsza właśnie w weekendy, kiedy wykonuję ją w wolnej chwili, a nie z samego rana, tak jak od poniedziałku do piątku.

5. Przypomnienia

Na początku istnieje duże ryzyko, że będziesz zapominać o wykonaniu nowego nawyku. Dobrze jest aby coś ci o nim przypominało. Pomocne może być ustawienie alarmu w telefonie lub przyklejenie karteczki z przypominajką w miejscu, w którym masz nawyk do wykonania np. karteczka na lustrze w łazience jeżeli jest to związane z czymś, co robisz przed lustrem.

6. Nagradzanie się

Bądź dla siebie dobra! Nagradzaj się za wytrwałe wykonywanie nowego nawyku. Nagrodą może być też twoja motywacja, myślenie o tym, że dzięki tym działaniom zbliżasz się do swojego celu. Jednakże nie ma nic złego w nagrodach zewnętrznych np. ciastku w sobotę czy nowej książce. Sprawiaj sobie małe przyjemności, aby proces wychodzenia ze strefy komfortu był dla Ciebie przyjemniejszy.

7. Znalezienie towarzystwa

Nowe nawyki dużo łatwiej wprowadza się z kimś. Postaraj się znaleźć kogoś w swoim otoczeniu, kto będzie chciał spróbować razem z tobą. Zadziała to motywacyjnie dla was obojga i w chwilach kryzysu zawsze jedna osoba wyciągnie drugą. Jeżeli nie masz nikogo fizycznie, możesz też spróbować grupowych wyzwań online, które są świetnym sposobem na zmotywowanie się, ale też na poznanie nowych osób, które myślą podobnie do ciebie. Warto też o zamiarze wprowadzenia nowego nawyku opowiedzieć bliskim. Głupio będzie się wycofać z nawyku, o którym opowiedziało się już wszystkim znajomym, prawda?

8. Wprowadzanie nawyków małymi krokami

Jeżeli duże zmiany są dla ciebie zbyt wymagające, spróbuj zacząć małymi krokami, aby już na początku się nie zniechęcić. Na przykład jeśli twoim celem jest wstawanie godzinę wcześniej, zacznij od wstawania 10 minut wcześniej, po tygodniu zwiększ do 20 minut, potem do 30. Wprowadzenie nawyku będzie dłużej trwało, ale zwiększy się prawdopodobieństwo jego wykonania.

Najważniejsze!!!

Bądź dla siebie życzliwa! Nie biczuj się jeżeli ominiesz jeden dzień lub nawet całkowicie porzucisz wprowadzanie nowego nawyku. Podchodź do siebie z życzliwością i wyrozumiałością, jak do najlepszej przyjaciółki. Bądź dla siebie najlepszą przyjaciółką i z radością sobie kibicuj!