6 Zaskakująco Skutecznych Sposobów Aby Poprawić Relacje Z Ludźmi

Relacje z innymi nie zawsze są łatwe i idą tak gładko jak sobie tego życzymy. Każda z nas patrzy na świat przez swoje własne filtry. To właśnie przez nie czasem popełniamy towarzyskie faux-pas. Mówimy coś, co nam wydaje się akceptowalne lub wręcz potrzebne, a okazuje się, że nasz rozmówca odbiera to zupełnie inaczej. Fakt ten również spowodowany jest przez filtry, przez które dana osoba patrzy na świat.  Czasem zdarzają się też sytuacje kiedy mówimy szybciej niż myślimy i orientujemy się, że nie warto było czegoś mówić, dopiero gdy zostało to wypowiedziane.

Autor książki „Healthy Personality” – psycholog Sidney M. Jourard twierdzi, że 85 % odczuwanego szczęścia zależy od relacji z innymi ludźmi. Każda z nas chciałaby być lubiana, akceptowana i dobrze kojarzona i jest to całkowicie naturalne. Większość ludzi nie jest w stanie żyć szczęśliwie w całkowitym odosobnieniu. Od narodzin aż do śmierci żyjemy z potrzebą przynależności do społeczeństwa, warto więc zadbać o dobrej jakości relacje z innymi.

Co jednak można zrobić, aby wyprowadzić relacje z innymi ludźmi, na nowy lepszy poziom?

1. Doceniaj innych.

Już we wczesnym dzieciństwie większość z nas spotyka się z krytyką, często taką od najbliższej rodziny. Krytyka ta powoli niszczy poczucie własnej wartości i sprawia, że szukamy potwierdzenia swojej wartości w innych ludziach. Z tego powodu, zamiast krytykować zachowania innych, które Cię denerwują, poszukaj takich które możesz docenić. Dużo łatwiej jest kogoś skrytykować niż powiedzieć coś miłego. Co więcej: aby wymazać urazę spowodowaną jedną negatywną uwagą, potrzebne jest powiedzenie pięciu miłych rzeczy. Naucz się szczerze doceniać innych, komplementuj ich, aż wejdzie ci w to w nawyk. Spraw, aby twój rozmówca poczuł się ważny i wartościowy. Mówienie komplementów działa w 2 strony, mówiąc komuś coś miłego, osoba ta jest nam wdzięczna i wysyła w naszym kierunku pozytywne emocje, z których również korzystamy. Sprawiając innym przyjemność poprzez docenianie ich, podnosimy również swoje własne poczucie wartości. Natomiast krytykowanie budzi tylko urazę i potrzebę obrony, więc obydwie strony dyskusji kończą ją niezadowolone, urażone i z obniżonym poczuciem własnej wartości.

2. Zachowuj się wobec innych tak, jak sama chciałabyś być traktowana.

Zasada tak łatwa, a jednocześnie tak trudna. Podstawą większości światowych religii jest właśnie traktowanie innych w sposób, w jaki samemu chciałoby się być traktowanym. Jak często jednak udaje ci się wplatać ją w swoje życie? Zastanów się jak wyglądałoby społeczeństwo gdyby wszyscy ludzie zachowywali się tak ja ty. To samo odnieś do swojej rodziny, przyjaciół , pracy czy kraju. Przeanalizuj swoje zachowania w danych sytuacjach. Zastanów się czy chciałabyś, aby inni zachowali się dokładnie w taki sam sposób. Odpowiedz sobie na pytanie czy świat byłby lepszym miejscem gdyby wszyscy postępowali tak jak ty. Zmieniaj świat zaczynając od zmiany własnych zachowań. Jeżeli będziesz nad nimi pracować, automatycznie staniesz się milsza dla innych. Twoje otoczenie to zauważy i odpłaci ci tym samym.

3. Akceptuj innych dokładnie takich jacy są.

Rodzice kochają swoje dzieci bezwarunkowo czyli akceptują je dokładnie takimi jakie są. Przynajmniej dopóki dzieci są bardzo małe. Później w wielu rodzinach zaczyna się okres wymagań i krytyki i okazywanie akceptacji i miłości jako nagrody za dobre zachowanie. Każda istota ludzka chce być akceptowana bezwarunkowo. Zanim następnym razem skrytykujesz czyjś strój, fryzurę, zachowanie, wagę lub sposób wychowywania dzieci, ugryź się w język i zamiast tego postaraj się po prostu uśmiechnąć. Ludzie nie potrzebują uwag i krytyki, potrzebują akceptacji i wsparcia. Akceptuj ludzi takimi jacy są. Uśmiechnij się do zmęczonej kasjerki w sklepie, okaż jej swoją akceptację, a sama odczujesz endorfiny uwalniające się w twoim mózgu i zwiększone poczucie własnej wartości.

4. Wyrażaj wdzięczność.

Samotne, codzienne praktykowanie wdzięczności sprawia, że z dnia na dzień stajemy się szczęśliwsze, a powody do odczuwania wdzięczności zdają się mnożyć. A co jeśli spróbujesz okazywać wdzięczność innym ludziom? Postaraj się, aby słowo dziękuję częściej gościło w twoim słowniku. Możesz dziękować dosłownie wszędzie, zaczynając od partnera, który zrobił ci herbatę lub dzieci, które odstawiły naczynia do zmywarki. Możesz dziękować pracownikom sklepów, banków, swoim współpracownikom oraz całkowicie obcym ludziom, którzy przytrzymają ci drzwi w piekarni. Doceń to, że inny kierowca przepuścił cię na ulicy, zamrugaj mu z wdzięcznością światłami. Dziękując ludziom za ich drobne miłe gesty, sprawiasz że czują się docenieni, ich poczucie własnej wartości rośnie. Istnieje też duże prawdopodobieństwo, że następnym razem zachowają się tak samo.

5. Komplementuj.

Każda z nas lubi słuchać komplementów na swój temat. Mówiąc komplementy sprawiamy, że osoba komplementowana zwróci większą uwagę na dane zachowanie i w przyszłości będzie chciała zachować się podobnie. Według psychologii motywacyjnej regularne chwalenie za pozytywne zachowanie, sprawia że to zachowanie staje się nawykiem. Warto też chwalić innych publicznie, poczują się docenieni i ich poziom zadowolenia wzrośnie.

6. Zostań uważną słuchaczką.

Podczas rozmowy z kimś, nie myśl o tym co ugotujesz na obiad, ani o tym czy na pewno wyciągnęłaś pranie z pralki. Skup się wyłącznie na swoim rozmówcy, utrzymuj kontakt wzrokowy i nie rozpraszaj się. Aktualnie praktycznie wszyscy jesteśmy uzależnieni od telefonów komórkowych, które są największym rozpraszaczem. Jeżeli więc decydujesz się na rozmowę, wycisz dzwonki i schowaj telefon do torebki. Nawet telefon leżący niewinnie na stole sprawia, że rozmówca czuje, że nie skupiamy na nim 100 % naszej uwagi, zamiast tego będąc na stand-by w oczekiwaniu na wiadomość, połączenie, a czasem nawet powiadomienie. Aby okazać rozmówcy, że jesteśmy w pełni zaangażowane w rozmowę warto parafrazować jego wypowiedzi w celu lepszego ich zrozumienia. Warto też nie odpowiadać od razu na zadane pytanie, a na chwilę się zatrzymać, tak aby rozmówca widział, że myślimy nad odpowiedzią, a nie mamy ją przygotowaną praktycznie od początku jego wypowiedzi. Jeżeli zaś czegoś nie do końca rozumiemy, warto zadawać pytania, nam przyniesie to zrozumienie problemu, a naszemu rozmówcy pokaże nasze zaangażowanie w rozmowę.

Zadbaj o swoje własne szczęście

Na zakończenie dodam, że nieszczęśliwa osoba nie będzie potrafiła stworzyć pozytywnych, jakościowych relacji z innymi. Zamiast tego będzie spotykała osoby narzekające i z negatywnym nastawieniem do świata. Przede wszystkim zadbaj więc o swoje własne zasoby, bo dopiero kiedy będziesz szczęśliwa, pełna wiary we własne siły, to możesz uszczęśliwiać innych i budować radosne, pozytywne relacje.